مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه را می‌توان یکی از بهترین و پرمزایاترین گزینه‌ها برای هر دانشجوی ایرانی دانست. اولین گزینه‌ای که باید به آن توجه شود این است که دانشگاه‌های ترکیه طبق استانداردهای اروپا آموزش می‌دهند. پس مدرک کاملا معتبری را نیز ارائه می‌دهند و به کمک آن می‌توانید به کشورهای دیگری نیز مهاجرت شغلی کنید.
علاوه بر این می‌توان به شهریه‌ی نسبتا مقرون‌به‌صرفه در دانشگاه‌های ترکیه اشاره کرد. دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه‌های کانادایی، شهریه‌ی بسیار کمتری دارند و با یک شغل پاره‌وقت می‌توانید از پس آن بربیایید.
علاوه‌بر‌این می‌توان به نزدیکی ترکیه به ایران اشاره کرد. شما برای سفر به ترکیه اصلا نیازی به اخذ ویزا ندارید. پس خانواده به راحتی می‌توانند با شما دیدار داشته باشند. همچنین به این نکته هم دقت کنید که هزینه‌ی رفت‌وآمد به ترکیه نسبت به کشورهای حوزه‌ی شینگن و آمریکای شمالی خیلی کمتر است.
در آخر هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که مردم ترکیه از لحاظ فرهنگ، عقاید و اخلاق، تا حد زیادی به مردم ایران شباهت دارند و شما در این کشور، آنقدر هم احساس غربت نخواهید کرد.

درخواست ویزای دانشجویی از سفارت ترکیه

بعد از اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه و قبل از شروع ترم لازم است تا متقاضیان از سفارت ترکیه در کشور خود درخواست ویزای دانشجویی و اقامت دانشجویی ترکیه را بکنند. در نظر داشته باشید که مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ممکن است به طول بیانجامد به همین دلیل تعلل نداشته باشید و به محض این که نامه پذیرش تحصیلی نهایی خود را از دانشگاه دریافت و مدارک خود را کامل کردید اقدامات لازم را انجام دهید. حتی افرادی که در کالج های زبان انگلیسی در ترکیه ثبت نام می کنند می بایستی ویزای تحصیلی بگیرند.

سیستم آموزشی در ترکیه

سیستم آموزش عالی در ترکیه مطابق با استاندارهای دانشگاه های آمریکا می باشد. ارایه دروس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترمی – واحدی می باشد. یعنی این که هر سال متشکل از سه ترم تحصیلی می باشد. البته زبانی که با آن می بایستی شما دروس خود را بگذرانید بستگی به ترجیح شما می تواند متفاوت باشد به مانند: انگلیسی؛ فرانسه؛ آلمانی؛ ترکی و … . شروع سال تحصیلی در ترکیه به مانند ایران در مهر ماه می باشد.
یعنی شروع از ماه اکتبر و اتمام آن ماه ژانویه و ترم بهار نیز از فوریه آغاز می گردد و در ماه ژوئن به اتمام می رسد. البته ترم تابستان از جولای آغاز می گردد و در آگوست پایان می یابد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور جمهوری ترکیه سالیانه متعهد هستند که تعداد ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی(غیر ترک) پذیرش کنند.
البته تفاوتی ندارد که این تعداد از کدام یک از کشورها باید پذیرش گردد. ورود به دانشگاه های ترکیه مستلزم ارایه ی مدارک معتبر از جانب شخص می باشد. مثلا برای ورود به دانشگاه های ترکیه شما می بایستی مدرک دیپلم رسمی خود را ارایه نمایید که تمام واحدهای درسی خود را در دوره دبیرستان گذرانده هستید.
در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) متولی برگزاری آزمون YÖS می باشد که دانشجویان خارجی موظف هستند آن را بگذرانند. البته این آزمون در کشور ترکیه برگزار می گردد.
امکانات دانشگاهی و خوابگاهی در ترکیه
دانشگاه های ترکیه از امکانات مناسب آموزشی و رفاهی مناسبی برخوردار هستند. اکثر دانشجویان خارجی در دانشگاهای ترکیه می توانند از امکانات اسکان با هزینه های بسیار پایین و امکانات رفاهی بالا در خوابگاه بهرمند گردند. این در حالی است که دانشگاهای ترکیه به طور رسمی هیچ گونه تعهدی مبنی بر در اختیار گذاشتن خوابگاه به اتباع خارجی ندارند.
هم چنین دانشجویان خارجی می توانند از امکانات تفریحی و خدمات درمانی نیز با قیمت مناسب استفاده نمایند. تدریس انگلیسی در ترکیه در صورتی که دانشجو با آن آشنا باشد می تواند به عنوان منبع درآمد و کمک هزینه تحصیلی به حساب آید.

دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم ایران

 

دانشگاه‌های برتر دانشگاه‌های خوب دانشگاه‌های متوسط
دانشگاه بیلکنت دانشگاه آنادولو دانشگاه اولوداغ
دانشگاه بغازیچی دانشگاه آنکارا دانشگاه کاراتایا
دانشگاه حاجت تپه دانشگاه باهچه شهیر دانشگاه رسپ تایپ اردوغان
دانشگاه فنی استانبول دانشگاه دوکوز ایلول
دانشگاه کوچ دانشگاه اژه
دانشگاه فنی خاورمیانه دانشگاه ارجیس
دانشگاه سابانجی دانشگاه قاضی
دانشگاه استانبول
موسسه تکنولوژی ازمیر
دانشگاه چکوروا
دانشگاه مارمارا
دانشگاه اوندوکوز مایس
دانشگاه سلجوق
دانشگاه قازی انتب
دانشگاه فنی یلدیز
دانشگاه چانکایا
دانشگاه آتیلیم

در دانشگاه های ترکیه به چه زبان هایی تدریس می شود؟

تعداد دانشگاه ها چه خصوصی و چه دولتی در ترکیه بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه می باشد. که در بسیاری از آنها زبان غالب ترکی و انگلیسی می باشد. اگر چه شما می توانید به زبان های اسپانیایی؛ فرانسوی و آلمانی نیز به تحصیل اشتغال داشته باشید. ولی به شما پیشنهاد می گردد اگر قصد دارید در ترکیه مشغول به تحصیل گردید حتما به یادگیری زبان ترکی اقدام نمایید.
تحصیل در استانبول ترکیه از سایر شهرها بیشتر مورد استقبال ایرانیان بوده است. اما نوع دانشگاه چه دولتی و چه خصوصی در پذیرش تحصیلی ترکیه شما تغییری ایجاد نمی کند. اقامت دانشجویی در ترکیه یک روند بسیار ساده دارد که شروع آن می تواند با کالج ترکیه باشد و یا تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه و لازمه شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه آشنایی دانشجویان با زبان های ترکی و یا انگلیسی خواهد بود.
بسیاری از دانشگاه های ترکیه با برخی از دانشگاه های آمریکا و اروپا قرارداد تبادل دانشجو دارند. مثلا دانشگاه بیلکنت و یا دانشگاه حاجت تپه با دانشگاه هاروارد قرارداد و تفاهم نامه تبادل دانشجو دارد. به همین جهت ادامه تحصیل در کشورهای آمریکایی و اروپایی برای افرادی که در ترکیه تحصیل کرده اند به مراتب راحت از افرادی می باشد که در ایران مشغول به تحصیل بوده اند.
مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم
• ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان به زبان ترکی و ترجمه مدرک دیپلم
• کپی پاسپورت معتبر
• کپی شناسنامه
• رزومه تحصیلی
• پرداخت هزینه درخواست
• فرم تکمیل شده درخواست
• گواهی تمکن مالی
• عکس پاسپورتی
• گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
• قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها
• قبولی در آزمون زبان ترکی

آزمون YÖS

با شنیدن نام یوس، ممکن است یاد آزمون‌هایی مانند GRE بیفتید. چرا که سولات این آزمون هم؛ از هوش، هندسه و ریاضی تشکیل شده‌اند. به عبارت دیگر، شما باید در طول مدت 100 تا 120 دقیقه، به 80 تا 100 سوال پنج‌ گزینه‌ای پاسخ دهید. بیشتر این پرسش‌ها را هم، ریاضی و هوش تشکیل می‌دهند و درصد کمی، به سوالات هندسه اختصاص دارد. با این حال شاید همچنان از خود بپرسید: آیا آزمون یوس سخت است؟
در پاسخ باید بگوییم، خیر. در حقیقت سوال‌های این آزمون حتی از کنکور خودمان هم آسان‌تر هستند. مثلاً در تست‌های ریاضی، دانش دوره راهنمایی شما کفایت می‌کند. تنها موضوع، مدیریت زمان و تکنیک تست‌زنی است که باید آنها را تمرین کنید. نکته دیگر این است که بیشتر دانشگاه‌ها برای پاسخ غلط در آزمون یوس، نمره منفی در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، دانشگاه‌هایی مانند دمیرل و سلجوق نیز، یک بخش اضافه به نام اطلاعات عمومی دارند. درباره زبان آزمون هم، انتخاب با خودتان است. انگلیسی یا ترکی که هنگام ثبت نام، یکی از آنها را گزینش می‌کنید. البته اگر در دانشگاهی پذیرفته شدید که تدریس دروس در آن، به زبان ترکی بود؛ مدرک آزمون Tomer به کارتان می‌آید.
خوشبختانه شرکت و قبولی در آزمون یوس (YÖS exam)، به معنی تحصیل در تمام رشته‌های دلخواه شما است. از پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های پزشکی تا مهندسی و علوم انسانی. البته، در این زمینه استثنا هم وجود دارد و آن، رشته خلبانی است. برای تحصیل در این رشته، دو پیش ‌شرط وجود دارد. داشتن شهروندی ترکیه و یا ثبت نام در مدرسه‌های خلبانی این کشور.

آزمون sat ترکیه

یکی از شرایط لازم برای اخذ پذیرش در بیشتر دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه در مقطع لیسانس کسب نمره‌ی قبولی در آزمون SAT ترکیه است. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. برای ورود به مقطع لیسانس در بیشتر دانشگاه‌های فنی و انگلیسی زبان کشور ترکیه باید مدرک قبولی در آزمون SAT ترکیه را داشته باشید. برای مثال یکی از شرایط پذیرش دانشجو در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه خاورمیانه، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه فنی استانبول، و دانشگاه حاجت تپه کسب نمره‌ی قبولی در آزمون SAT ترکیه است.
آزمون SAT آزمونی است به زبان انگلیسی که از دروس ریاضی, هوش و نگارش متشکل است که هر قسمت دارای حداکثر 800 نمره است. معمولاً این آزمون را دانشگاه هایی برگزار می کنند که شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند. البته تغییراتی در این آزمون در حال شکل گیری می باشد. بخش ریاضی و هندسه این آزمون در کشور ترکیه, بیشتر مدنظر هستند. سطح دشواری این آزمون از آزمون YOSبیشتر است. برخی دانشگاه های ترکیه همانند دانشگاه حاجت تپه در آنکارا نتیجه این آزمون را ملاک ثبت نام دانشجویان قرار می دهد.
حداقل نمره ای که دانشجو باید در این آزمون کسب کند برای رشته ها و دانشگاههای خوب حدود ۱۳۰۰ است. این آزمون ۶ بار در سال در کشور ترکیه برگزار می شود.